Friday 17 January 2014

Punca Kaki Cramp Di Waktu Malam Dan Cara Mengatasinya...




Kaki cramp sering dialami oleh ibu mengandung, para atlet dan sesiapa sahaja pada waktu malam. Apa puncanya? Mari kita lihat punca kaki cramp di waktu malam dan cara mengatasinya


Bagaimana cramp atau kekejangan kaki ini berlaku?


1) Bagi ibu mengandung - Lazimnya kekejangan otot ini berlaku di trimester kedua, di mana rahim telah mula membesar. Kaki menjadi letih untuk membawa badan yang semakin berat menyebabkan berlakunya terdedah kejang otot ini. Selain daripada itu, rahim yang semakin membesar ini memberi tekanan pada salur darah, seterusnya mengganggu perjalanan salur darah ke kaki. Kekurangan kalsium juga antara berlakunya kejang kaki dalam kalangan ibu hamil.

2) Kejang otot pada waktu malam - berlaku disebabkan pengecutan otot yang tidak terkawal dan lazimnya terjadi pada waktu malam ketika tidur. Kesakitan yang dialami mampu mengejutkan seseorang dari tidur yang lena. Antara puncanya ialah kurangnya air, posisi kaki semasa tidur yang kurang baik dan kurang kalsium dan beberapa mineral lain seperti postassium, magnesium dan sodium.

3) Atlet - kejang otot kaki bagi atlet pula berlaku akibat regangan yang melampau atau terseliuh. Apabila berlaku terseliuh atau regangan yang melampau, otot kita akan mengecut untuk memulihkan kecederaan tersebut. Namun berlakunya pengecutan yang tidak terkawal akan menyebabkan kekejangan. Selain dari itu, dehidrasi juga salah satu faktor kejang kaki dalam kalangan atlet.


Dah tahu punca, jom kenali cara mengatasinya ye....


1) Bagi wanita hamil - dinasihatkan tidak berdiri dan duduk bersilang terlalu lama. Cuba berjalan pada jarak yang dekat dan pastikan mengambil air yang mencukupi. Jika berbaring, digalakkan berbaring pada sebelah kanan untuk mengelakkan tekanan yang kuat pada salur darah dan saraf. Mandi air suam sebelum tidur atau tekapkan tuala suam ke kaki sebelum tidur juga membantu.

2) Kejang otot pada waktu malam - Jika berlaku kejang otot pada waktu malam, berdiri dan berjalan pada otot yang terlibat bagi mengurangkan kekejangan. Pengambilan kalsium adalah sangat penting, bagi membekakan mineral yang penting untuk tubuh anda.

3) Atlet - Keseimbangan mineral dalam badan amat penting bagi seseorang atlet. Pastikan anda mengambil kasium dan mineral dan mengamalkan pengambilan air yang mencukupi.

Jika dikaji antara faktor pemakanan yang penting diamalkan untuk mengelak masalah ini, ialah dengan pengambilan kalsium dan mineral, dan semestinya KALSIUM SHAKLEE ADALAH TERBAIK, kerana kalsium Shaklee mengandungi fosforus, magnesium dan vitamin D yang menyebabkannya dapat diserap ke dalam badan dengan lebih berkesan.


 
 
Pada saya tak salah mencuba. Cramp atau kejang kaki adalah satu tanda anda kurang kasium selain keadaan anda yang mengandung mahupun anda aktif bersukan. Jika dengan mengambil kalsium ini anda dapat tidur dengan lena dan tidak menahan kesakitan sepanjang malam, mengapa harus ditangguhkan? Ambillah kalsium untuk diri anda sendiri atau hadiahkan pada yang tersayang hari ini juga. Harga? Hanya RM61 sahaja... Memang berbaloi!!!
 
 
Untuk mencuba produk ini, sila hubungi saya di:

Call / Whatsapp : 019-2574147

Email : zatulshoppe@gmail.com

Add Fb saya : Nazatul Rahman Biz untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik like di FanPage saya : Mommy Aulia


Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja ya...




COD AREA : MERU, KAPAR, BUKIT KAPAR, PUNCAK ALAM, PUNCAK PERDANA, KLANG SENTRAL, SETIA ALAM, SHAH ALAM, BUKIT RAJA KLANG, BUKIT TINGGI KLANG.  

No comments:

Post a Comment